Жила серед динозаврів: у США знайшли останки допотопної ящірки

Археологи розкопали рептилію, яка жила серед динозаврів 150 мільйонів років тому в Північній Америці. Її назвали Opisthiamimus gregori - ця ящірка була крихітною і мала розмір близько 15 см від носа до хвоста.

Про це повідомили в DailyMail з посиланням на Journal of Systematic Palaeontology.

За даними дослідників зі Смітсонівського національного музею природної історії, рептилія жила поряд із динозаврами, такими як стегозавр і алозавр 150 мільйонів років тому, і, ймовірно, харчувався комахами й іншими безхребетними. Її решти знайшли у штаті Вайомінг, США, інформує Апостроф.

Вважається, що крихітна істота належить до того ж стародавнього роду, що й новозеландська туатара, останній живий представник групи, яку майже повністю витіснили ящірки.

"Що важливо в туатарі, так це те, що вона представляє цю величезну еволюційну історію, яку нам пощастило вловити в, ймовірно, її заключному акті. Хоча це виглядає як відносно проста ящірка, воно втілює цілу еволюційну епопею, яка сягає понад 200 мільйонів років", - сказав провідний автор доктор Метью Каррано зі Смітсонівського інституту.

Художня інтерпретація нещодавно відкритого вимерлого виду ящіркоподібних рептилій, які належать до тієї ж давньої лінії, що й жива туатара в Новій Зеландії

Відкриття сталося завдяки невеликій кількості зразків, включаючи надзвичайно повний і добре збережений скам’янілий скелет, знайдений біля гнізда алозаврів у формації Моррісон на півночі штату Вайомінг. Хоча ця рептилія схожа на ящірку, насправді це ринхоцефал — вид, який відокремився від ящірок щонайменше 230 мільйонів років тому.

У період розквіту юрського періоду ринхоцефали зустрічалися майже по всьому світу, були великих і малих розмірів і виконували різноманітні екологічні ролі, але з причин, які досі не повністю з’ясовані, ринхоцефали майже зникли, оскільки ящірки та змії стали найбільш поширеними та різноманітними рептиліями в усьому світі. Зараз єдиним представником цього стародавнього виду тварин, що залишився, є новозеландська туатара, яка приблизно в п’ять разів довша за Opisthiamimus gregori та трохи схожа на кремезну ігуану.

Викопний скелет нової ящіроподібної рептилії Opisthiamimus gregori

Особливості, які відрізняють його від ящірок, включають зуби, зрощені з кісткою щелепи, унікальний жувальний рух, який ковзає нижньою щелепою вперед-назад, як лезо пили, тривалість життя понад 100 років і стійкість до холодного клімату.

Рінхоцефали відомі палеонтологам здебільшого за невеликими фрагментами їхніх щелеп і зубів, тому що їхні слабкі кістки часто були знищені або до того, як вони скам’янілі, або коли вони вийшли з руйнівної гірської формації в наш час. Проте одна зі скам’янілостей, знайдених у формації Моррісон, є майже повністю, за винятком хвоста та частин задніх лап, що робить її винятково рідкісною.

Зараз дослідники провели комп’ютерне сканування скам’янілостей, щоб створити тривимірне зображення зразка з точністю менше міліметра. Потім вони зібрали оцифровані кістки черепа - деякі з яких були роздроблені, не на місці або відсутні з одного боку - за допомогою програмного забезпечення, щоб зрештою створити майже повну 3D-реконструкцію.

Реконструйований череп дав дослідникам безпрецедентний погляд на голову рептилії юрського періоду, виявивши, що вона, можливо, їла здобич із твердішими панцирами, наприклад жуків або водяних жуків, а також комах.

"Такий повний зразок має величезний потенціал для порівняння зі скам’янілостями, зібраними в майбутньому, а також для ідентифікації або перекласифікації зразків, які вже лежать у музейній шухляді. З 3D-моделями, які ми маємо, ми можемо в якийсь момент також провести дослідження, які використовують програмне забезпечення для вивчення механізму щелепи цього створіння", - сказав співавтор дослідження Девід ДеМар

Opisthiamimus gregori тепер додано до колекцій Смітсонівського музею, де вона залишатиметься доступним для подальшого вивчення. Це може допомогти дослідникам зрозуміти, чому туатара — це все, що залишилося від ринхоцефалів, тоді як ящірки поширилися планетою.

Зараз єдиним видом ринхоцефалів, що залишився, є новозеландська туатара (на фото)

"Ці тварини, можливо, зникли частково через конкуренцію з боку ящірок, але, можливо, також через глобальні зміни клімату та зміну середовища проживання. Це захоплююче, коли у вас є домінування однієї групи, яка поступається місцем іншій групі протягом еволюційного часу, і нам все ще потрібні додаткові докази, щоб пояснити, що саме сталося, але скам’янілості, як ця, — це те, як ми збираємося це разом", - сказав Каррано.

Дослідники назвали новий вид на честь музейного волонтера Джозефа Грегора. Він витратив сотні годин, ретельно вишкрябуючи та виточуючи кістки з кам’яного блоку, який вперше привернув увагу музейного препаратора скам’янілостей Піта Кролера ще в 2010 році.

"Піт — один із тих людей, які мають своєрідний рентгенівський зір для такого роду речей. Він помітив дві крихітні частинки кістки збоку цього блоку і позначив його, щоб його повернули, не маючи реального уявлення, що в ньому. Як виявилося, він виграв джекпот", - резюмував доктор Каррано.

Ліза Бровко, Апостроф