Укус став потужнішим: вчені оригінально пояснили маленькі очі тиранозавра

Науковці Бірмінгемського університету виявили, що у короля динозаврів - тиранозавра Rex були не тільки крихітні руки, а й дуже маленькі очі. Вузькі очниці дозволяли кусати сильніше, інформує Апостроф.

Про це пише Daily Mail.

Як зауважують вчені, тоді як у більшості динозаврів очниця виглядає просто як круглий отвір в черепі, в якому знаходиться очне яблуко, у великих хижаків все інакше. Незвичайні еліптичні чи овальні очниці у черепах цих хижаків розвинулися, очевидно, щоб допомогти витримувати удари, коли вони накидалися на здобич.

Вужчі очні ямки, ймовірно, зменшили простір, доступний для очних яблук у черепах теропод, створивши більше місця для щелепних м'язів. Таким чином, це підвищило загальну міцність черепів. У підсумку - це допомогло потужніше кусатися.

Вчені проаналізували форму очних ямок 410 скам'янілих зразків рептилій мезозойського періоду (між 252 та 66 мільйонами років тому), у більшості видів, особливо у травоїдних, очниці круглі. А у великих хижаків з черепом довжиною понад 1 метр у дорослому віці очниці часто були еліптичними або у формі замкової щілини, хоча в молодості вони, як правило, мали круглі очниці.

"Результати показують, що тільки в деяких динозаврів очниці були еліптичними або у формі замкової щілини. Однак усі вони були великими м'ясоїдними динозаврами з довжиною черепа 1 м і більше", - зазначив доктор Стефан Лаутеншлагер, старший викладач палеобіології Бірмінгемського університету.

Щоб вивчити вплив форми очної ямки на структуру і функцію черепа, дослідники порівняли сили, яким піддавалася теоретична модель черепа рептилії з п'ятьма різними формами очної ямки під час моделювання укусів. Виявили, що череп з круглою очницею був більш схильний до високих навантажень під час укусу. Якщо ж їх замінити на інші форми очних ямок, напруга значно зменшувалася. Експерти припустили, що це дозволило вищим хижакам, включаючи тиранозавра, розвинути велику силу укусу без шкоди для стабільності черепа. Дослідження також показало, що у більшості травоїдних видів та молодих великих динозаврів збереглася кругла очниця.

Ксенія Срібнянська, Апостроф